Въведение в езика за програмиране Python

В този урок ще научите:

  • как да въвеждате и извеждате данни в Python;
  • какво е оператор, кои са аритметичните оператори в Python и как да използвате оператор за присвояване в Python.

Да припомним!

Текстов програмен код е код, в който командите са представени чрез текст и се въвеждат от клавиатурата.
Език за програмиране, в който командите и данните се описват с текстов програмен код, се нарича текстов език за програмиране. Python и JavaScript са скриптови текстови езици за програмиране.
Средата за програмиране предоставя удобни средства за програмиране на даден език – създаване, изпълнение, проверка за грешка в кода и др. Може да е инсталирана на дигитално устройство или да се достъпва онлайн.

Среди за програмиране на Python

За програмиране на Python може да се използват различни среди:

Задача 1

В Scratch отворете файла hello.sb3. Изпълнете го. Обяснете какъв е резултатът от изпълнението му.

Задача 2

В среда за програмиране на Python отворете файла hello.py. Изпълнете кода. Какъв е резултатът от изпълнението му?

Какви прилики и разлики откривате
в резултатите от изпълнението на двата кода?

Да припомним!

За извеждане на съобщение или числов резултат на екрана в Scratch се използва блокът:
За въвеждане на данни от клавиатурата в Scratch се използва блокът :
Въведената информация се съхранява във вградената променлива, стойността на която може да се използва директно в кода или да се присвои на друга променлива.

Как да въвеждате и извеждате данни в Python?

Разгледайте кодовете hello.sb3 и hello.py.
се използва print(). В скобите се записва текстът, който ще се изведе, израз или променлива. Когато трябва да се изведе текст, последван от стойност на променлива, те се разделят със запетая.
Важно! Текстът, който трябва да се изведе на екрана, се поставя в кавички или апострофи.
се използва input(). При срещането му програмата спира изпълнението си и очаква вход от клавиатурата. Въведената информация се присвоява на променлива, която се използва по-нататък в кода. В скобите може да поставите подсказващ текст, ограден в кавички.
Важно! По подразбиране input() приема, че се въвежда текст.

Важно правило!

Командите в Python се пишат с малки букви.
Внимавайте за правилното им изписване!

Да припомним!

Променливите са величини, в които се съхраняват стойности по време на изпълнението на програмата.

Променливите в Scratch имат име и стойност. Могат да участват в аритметични и логически опреации и в операции за обработка на текст.

Как да създавате и използвате променливи
в Python?

Променлива се създава в момента, в който се напише нейното име и ѝ се присвои стойност чрез въвеждане от клавиатурата или чрез някакъв израз.
Името на променлива в Python:
• може да включва латински букви (малки и главни), цифри и знака _;
• може да започва с латинска буква или със знака _;
• не може да започва с цифра.
Важно!
Python прави разлика между малки и главни букви. Например name, Name и NAME са имена на три различни променливи.

Какво е оператор?
Кои са аритметичните оператори в Python?

Операторът се използва за обработка на променливи и стойности и за управление на изпълнението на програмата.
Аритметични оператори в Scratch и в Python

Да припомним!

Начална стойност на променлива в Scratch може да зададете с блока
Стойност на променлива в Scratch може да променяте с блока

Какво е оператор за присвояване в Python
и как да го използвате?

С оператора за присвояване се задават нови стойности на променливи.
Означава се със знака =.
Важно! От лявата страна на оператор за присвояване в Python винаги стои име на променлива, а от дясната – израз или input().
Python
Scratch
Забележка. С оператора за присвояване = на променлива може да дадете стойност текст: name = ''Ani''.

Какви други варианти на оператори за присвояване има в Python?

Може да използвате различни варианти на оператора за присвояване в Python.
Забележка. С дадените варианти на оператора за присвояване може да съкратите кода в Python.

Важно правило!

Преди и след аритметичен оператор или оператор за присвояване в Python поставяйте интервал.

За какво служат коментарите в кода?

Коментарите в кода подсказват на програмистите предназначението
на отделни части от кода. За означаване на коментар се използва знакът #. Редът от кода, пред който има такъв знак, не се изпълнява.

Въпроси и задачи