„Хубава си моя, горо“

Любен Каравелов

В този урок ще научите:

  • какво представлява и как въздейства заглавието;
  • какво е съдържанието на творбата;
  • кои са частите на стихотворението и как се развиват чувствата в него;
  • кои са нишките, които изплитат смисловата тъкан на произведението;
  • кои са конфликтите, които се откриват в творбата;
  • какви са проблемите, които присъстват в „Хубава си, моя горо“;
  • кой е и какъв е героят в творбата;
  • какво внушава образът на гората.

Какво представлява и как въздейства заглавието?

  • Повтаря първия стих на творбата.
  • Пряко насочва към темата на текста, като предлага силно емоционална оценка.
  • Активизира чувствата на читателите и ги предразполага да съпреживеят изразените от автора мисли и настроения.

Какво представлява и как въздейства заглавието?

Тъжна гора
Началото на творбата въвежда читателя в пространството на гората, като активизира сетивата – възприятието е чрез зрението („хубава си“) и чрез обонянието („миришеш на младост“). Лирическият герой емигрант одухотворява гората и като че ли разговаря с нея като с живо същество. Той си спомня с тъга („скръб и жалост“) за великолепието ѝ и изразява чувствата, които българската природа предизвиква у него и неговите събратя („в сърцата ни“).

Какво е съдържанието на творбата?

Мислите на героя са изпълнени с копнеж по отечеството и с възхищение пред неизчерпаемата красота на природата. Общуването с нея владее съзнанието му дори когато не е пряко, непосредствено („стане нужда / веч да те остави, / той не може, дорде е жив, / да те заборави“). Описателно е представена прелестта на родното – буки, дъбове, „шуми гъсти“, цветя, води...
Весела гора

Какво е съдържанието на творбата?

Новият живот
Като разсъждава за вечната природа в последната част на творбата, лирическият герой дава израз и на съжалението си, че животът на хората има край – гората отново ще се раззелени през следващата година („кога види / в природата ново...“, „под снегът живот се захваща“), а човекът може да ѝ се радва само в ограниченото време, отредено му да бъде на земята.

Кои са частите на стихотворението и 
как се развиват чувствата в него?

Първа част
(1., 2. и 3. строфа)
  • мрачен спомен за родната гора
  • тъга, породена от възможността за завръщане в гората, т.е. в родината, само в спомена
Втора част
(4., 5. и 6. строфа)
  • описание на прелестите на родното
  • носталгия, идваща от отдалечеността на българската земя – съвкупност от цветове, звуци, мисли и емоции
Трета част
(7. и 8. строфа)
  • успоредяване на вечния живот на природата с краткия човешки живот
  • скръб и жалост, примесени с постигнато разбиране за вечно възраждащата се природа и човешкия живот, който има край

Кои са нишките, които изплитат 
смисловата тъкан на произведението?

Красивата природа
  • за любовта към родното
  • за носталгията
  • за красотата на природата
  • за човешката преходност
  • за вечността на природата

Кои са конфликтите, които се откриват в творбата?

  • между желанието на героя да общува с родната природа, т.е. с отечеството, и невъзможността това да се случи извън спомена поради изгнаничеството
  • между преходността на човека и вечността на природата

Какви са проблемите, 
които присъстват в „Хубава си, моя горо“?

  • Каква е връзката на човека с родината и природата?
  • Каква е съдбата на изгнаника?
  • Мъката прави ли човешките сетива по-чувствителни?
  • Как човекът осмисля факта, че животът му има край?

Кой е и какъв е героят в творбата?

  • Изгнаник родолюбец.
  • Обобщен образ на човека, за когото родното живее в спомена.
  • Като провежда условен разговор с гората (ти-форма), дава израз на носталгията си по отечеството.
  • Сравнява преходното човешко съществуване с вечността на природата.

Какво внушава образът на гората?

  • Обобщен образ на родното.
  • Описанието на гората е изградено с малко думи, но картината завладява съзнанието на читателя с последователно изброените детайли, разкриващи вдъхновяващата хубост на природата.
  • Изгражда представа за съвършенство и хармония.
  • Въплъщение на вечността.

В този урок научихте:

  • какво представлява и как въздейства заглавието;
  • какво е съдържанието на творбата;
  • кои са частите на стихотворението и как се развиват чувствата в него;
  • кои са нишките, които изплитат смисловата тъкан на произведението;
  • кои са конфликтите, които се откриват в творбата;
  • какви са проблемите, които присъстват в „Хубава си, моя горо“;
  • кой е и какъв е героят в творбата;
  • какво внушава образът на гората.
„Хубава си, моя горо“ – Любен Каравелов