• Героят повествовател
Изгражда третолично цялото повествование, но има силна и активна аз-форма, чрез която се превръща в герой на романа. Представя писането като случващо се пред очите на читателя и като действие – създаването на Ноев ковчег, власт над съдбата на героите и др. През неговия поглед са видени и осмислени всички елементи, изграждащи художествения свят на творбата.
• Мотивите
Животът като пътуване, паметта, превъплъщенията, удавничеството, изкушението, самотата, неуважението, грехът и възмездието, гневът.
• Миналото и паметта
Проблемът за миналото и паметта в „Ноев ковчег“ е поставен по няколко начина: чрез противодействие на библейската история за Ной, която е история за надеждата и спасението, а у Радичков главните събития са смъртта и тъгата; чрез сложните междутекстови връзки, които творбата осъществява на различни равнища. „Ноев ковчег“ е образ на индивидуалната памет, в която липсват йерархии на герои и събития – всички те са еднакво важни и равноправни за съзнанието, което ги съдържа.
• Основният конфликт
Между живота и смъртта.
• Посланието
Човекът е обречен да живее със своя страх от смъртта. Единственият начин да осмисли съществуването си, е да запази всичко онова от своя живот, което си струва да оцелее през времето като част от човешкия опит.