Бог като
философски
проблем

В този урок ще отговорим на въпросите:

  • Защо си задаваме въпроса за съществуването на Бог?
  • Как античните философи разбират Бог?
  • Каква е представата на християнството за Бог?

Замислете се!

„Бога никой никога не е видял“
(Йоан 1:18). И все пак хората вярват в него и се опитват да придадат образ на вярата си.

Философското питане за Бог

Защо съществува нещо, а не нищо? От уроците за битието знаете, че античните философи предлагат разнообразни отговори на този философски въпрос. Обща основа на всички тези отговори е античната представа за света като Космос – подреден и красив свят. Този ред се основава на логос (закон) и може да бъде познат от човешкия разум. Красотата, редът и многообразието на Вселената подсказват, че причината за съществуването ѝ би трябвало да е налице преди света, да е изключително могъща и коренно различна от съществуващите неща. Така се появява представата за Бог като отвъдна на света, всемогъща, творческа сила.
Уилям Блейк, „Древните дни“, 1784 г.

Бог като причина за съществуването на света

В своя диалог „Тимей“ Платон описва Бога творец, наречен демиург, който създава света разумно и обмислено, подобно на изкусен майстор занаятчия. Той оформя първоначалната хаотична Вселена според идеите като първообрази на нещата и според числата като мяра и така тя се превръща в Космос. Демиургът създава света с посредничеството на Световната душа – принцип на живота, който свързва духовния свят на идеите с материалните неща. Космосът на Платон е живо същество, единен организъм, съвършено одушевено тяло, преизпълнено с енергия. „Тялото“ на света не прилича на човешкото. Светът е сфера – съвършен, самодостатъчен, съдържащ всичко и изпълващ всичко. Човекът е просто част от динамиката и многообразието на света.
Аристотел достига до понятието за Бог при изследване на движението като характеристика на съществуващото. Като проследява редицата от взаимносвързани причини за движението в света, Аристотел формулира идеята за необходимостта от първа причина, за нещо като неподвижен двигател. Тази изначална причина е източник на всяко движение, но сама не е предопределена от нищо друго. Бог е „първото движещо, което е неподвижно“, „нещото, което движи самото себе си“.

Прочетете следващия откъс от „Метафизика“
на Аристотел и потърсете информация как възгледът за двигател, който движи сам себе си, се развива след Античността. Възможен ли е вечен двигател, ако не вярваме в съществуването на Бог?

Философски разбирания за Бог като личност

Представата за Бог като личност в големите световни религии, като християнството, юдаизма или исляма, е позната във философията като теизъм. Бог е свръхестествено същество, което е отвъд ограниченията на материалната Вселена като неин създател и притежава в съвършена степен всички положителни качества –добро, благо, истина.
Микеланджело, „Сътворението на Адам“, ок. 1511 г.

Философски разбирания за Бог като личност

Класически теизъм – всезнанието на Бог