Няма как нещо, което се променя, да си остава същото. И обратното – не може нещо да си е същото, ако се е променило. Бебето расте бързо и скоро вече не е бебе. Превърнало се е в ДРУГО – дете, юноша, възрастен или старец. И все пак за съществото от старата снимка казваме: „Това съм аз“, „Ние сме едно и също същество“. Да се обръщаме към себе си с „това“ и да говорим за себе си в множествено число („ние сме“), е вече доста объркващо.
Идентичност – от латински idem – един и същ; identitas – тъждественост.
Според това схващане решението на проблема с идентичността е следното: с времето тялото ни се променя до неузнаваемост, но душата ни остава една и съща. Следователно тя е носителят на нашата идентичност.
Възгледът за невидимата и вечна душа се среща в различни култури и религии. Някои от тях са много отдалечени една от друга във времето и пространството. Тази идея е налице в религиите на Древен Египет, на Азия и Близкия изток. Тя очевидно присъства и днес в християнството, юдаизма и исляма. През първите векове от възникването на философията идеята за душата намира израз в ученията на Платон и Аристотел.
Прочетете пак изречението, от което тръгнахме:
„Ние непрекъснато се променяме и въпреки това си оставаме същите“. Можем ли да дадем друго обяснение защо това е така, освен разбирането, че човек е единство на душа и тяло?
Индивид – отделното човешко същество със своите вродени биологични характеристики. Личност – индивидът заедно с всички свои качества, умения, нагласи, способности и знания, които са придобити и развити благодарение на живота с другите хора. Човекът като индивид има характеристики, които са му дадени от природата. Човекът като личност има характер, който е изграден от самия него и от обществото, в което живее.
Почти шест века по-късно въз основа на същата идея римският лекар Гален създава първата теория за темперамента. Според него хората се различават по това коя от четирите течности преобладава в тялото им. Така се стига до традиционното разделение на хората на сангвиници (кръв), холерици (жлъчка), флегматици (лимфа) и меланхолици (черна жлъчка). Наименованията идват от латинските или старогръцките думи за съответните течности.
Темперамент – (от латинското temperamentum) смес, съотношение. Представлява съвкупността от вродените физиологични и психични характеристики на индивида.
Екстраверт – (от латински) обърнат навън. Интроверт – (от латински) обърнат навътре.
Родителите ви се срещат с близък,
когото не са виждали повече от 20 години.
След срещата те коментират: „Той се държи така,
че не мога да го позная. Станал е друг човек“.
Какво означава тази фраза?
Формирането на характера не е случайно. Всички сме проявявали изброените по-горе черти. Мога да се засрамя или да бъда арогантен и без да съм такъв по характер. Тези форми на поведение стават част от характера едва когато се превърнат в навик. Ако сме свикнали да се срамуваме често и по различни поводи, ние превръщаме този тип поведение в качество на нашия характер – срамежливост. Характерът ни помага да запазим своята идентичност пред другите хора. Тези, които ни познават, са свикнали не само с външността ни, но и с нашето поведение. Ето защо, ако по някаква причина променим тези навици и ги заменим с други, близките ни „не могат да ни познаят“.
В този урок се запознахме с парадокса, че се променяме и все пак си оставаме същите. Видяхме, че това противоречие може да се реши по два начина. Първият начин е да приемем, че човек е едновременно душа и тяло. Променя се тялото, а душата е нещо постоянно. Второто възможно решение е, че се запазваме едни и същи личности (идентични на себе си) благодарение на самосъзнанието и паметта.
Парадоксът на личната идентичност е пресъздаден чудесно в известната книга на Луис Карол „Алиса в Страната на чудесата“. Прочетете следния откъс от книгата и помислете върху въпросите: „От какво се обърква най-много Алиса? Какво бихте я посъветвали от гледна точка на различните теории за идентичността, които разгледахме в урока?“.