Блокове за
разклонен алгоритъм. Истина или лъжа

В този урок ще научите:

  • какво е разклонен алгоритъм;
  • къде се намират блоковете за условия;
  • кои са видовете блокове за разклонен алгоритъм;
  • как да създаваш код с блокове за разклонен алгоритъм и условия.

Разклонен алгоритъм

Да си припомним

Алгоритмите досега включваха действия в линейна последователност или повтарящи се последователни действия, които се изпълняват едно след друго.

Линеен и цикличен алгоритъм

Златна рибка

Стартирай проекта „Златна рибка“. Придвижвай рибката със стрелките. Отговори на въпросите.

Златна рибка

Въпроси

Рибката си мисли: „Водата е прекрасна за плуване“.
Рибката казва: „Моля те, върни ме във водата“.
Рибката казва: „Защо си мислиш, че мога да летя?“.

Задача

Щракни върху синия бутон с надпис „Златна рибка“. Разгледай проекта отвътре. Кои познати от 3. клас команди са използвани? Какви нови блокове откриваш в кода? Предположи какво е тяхното действие.

Разклонен алгоритъм

Какво „казва“ или „мисли“ рибката, зависи от това дали тя „плува“ в реката, „излиза“ на сушата, или „лети“ в небето. Действията ѝ в задачата се изпълняват в зависимост от това дали даденото условие е изпълнено, или не.

Разклонен алгоритъм

Кодове, които съдържат условие и действие за верен или грешен отговор, се наричат разклонен алгоритъм. За да създадеш разклонен алгоритъм, трябва да зададеш условие. Условието в разклонения алгоритъм има стойности истина (true), ако е вярно, или лъжа (false), ако не е.

Блокове за разклонен алгоритъм

Меню

Във визуалната среда за блоково програмиране блоковете за разклонен алгоритъм се намират в менюто Контрол (Control).

Видове блокове за разклонен алгоритъм

Блоковете (командите) за разклонение са два – кратък и пълен.

Научи блоковете за разклонен алгоритъм.

Кратък блок за разклонение – съдържа условие ако (if) и действие, което се изпълнява само при верен отговор тогава (then).
Пълен блок за разклонение – съдържа условие, действие при верен отговор и действие при грешен отговор иначе (else).

Блокове за условия

Сетива и оператори

Блоковете за условие се намират в менютата Сетива (Sensing) и Оператори (Operators). Те имат шестоъгълна форма и се вмъкват след условието ако (if).

Меню „Сетива“

С блоковете от менюто „Сетива“ (Sensing) се поставят условия за действия с мишка или клавиатура и за докосване на цвят.
Разгледай блоковете от менюто „Сетива“. Предположи за какво служи всеки от тях. Изпробвай действията им във визуалната среда за блоково програмиране.

Създаване на код с блокове
за разклонен алгоритъм

Твоята мисия

Пусни програмата, която е създал Мони – „Трите кофи“. Премести чрез плъзгане и спускане отпадъците в кофите за разделно събиране. Предположи какви блокове за разклонен алгоритъм и условия е използвал Мони.

Трите кофи

Твоята мисия

Разгледай как Мони е планирал своята игра. Предположи какви блокове за разклонен алгоритъм
и условия е използвал. Провери своето предположение, като щракнеш върху бутона „Трите кофи“, за да разгледаш кода.

Твоята мисия

Може ли някой от кратките блокове за разклонение да се замени с пълен? Какво предлагаш да се случи след иначе (else)? Промени кода и го изпробвай.

Идея за решение на задачата

Предизвикателство

Създай подобна игра на избрана от теб тема.

Не се сърди, човече!

Този час научи