Градивни елементи на технически обекти

В този урок ще научите:

  • кое е технически обект и кое – техническа система;
  • каква е разликата между детайли, сглобени единици и възли;
  • за какво служат механичните предавки.

Технически обект и техническа система

Всяко изделие, създадено от човека чрез съединяване на детайли или механизми, е технически обект. Такива са инструментите, машините, съоръженията и т.н. По-сложните технически обекти, съставени от повече части и устройства, образуват техническа система. Системата задоволява конкретни потребности на човека: тя може да произвежда, да задвижва, да изследва, да изчислява, да транспортира, да загрява или изстудява и др.
Винтът на Архимед

Винтът на Архимед в Дисниленд

Градивни елементи

Основен градивен елемент на техническите обекти е детайлът. В зависимост от предназначението си той може да бъде изработен от различни материали, да има характерна форма, размери, покритие и т.н. Такива са пружините, валовете, шайбите и много други. Чрез съединяване на няколко детайла се получават сглобени единици. Големите сглобени единици се наричат възли.

Как наричаме тези детайли?

Самонарезен винт
Съединителен елемент с цилиндрична форма, външна резба и остър връх. Използва се за свързване или закрепване, като сам нарязва вътрешната си резба в меки материали като дърво, алуминий, пластмаса и др. Навива се, като в жлеба на главата му се поставя отвертка и се върти по посока на часовниковата стрелка. Има и винтове, които се навиват в предварително направени отвори със съответстваща вътрешна резба.
Болт и гайка
Болтът е съединителен елемент с цилиндрично тяло с външна резба, който или влиза в отвор със съответстваща вътрешна резба, или се притяга в единия край с гайка. Болтовото съединение е разглобяемо. Гайката има формата на пръстен с вътрешна резба. Външният ѝ профил е шестоъгълен, както и главата на болта. Навиват се и се развиват с гаечен ключ или с ключ лула.
Лагер
Лагерът е машинен елемент с формата на гривна, който намалява триенето между движещи се части. Състои се от вътрешна и външна гривна с жлебове, между които се търкалят сачми. Така триенето при плъзгане се превръща в триене при търкаляне и значително намалява. Работата на лагера се подобрява, ако се смазва редовно с грес.
Ос и вал
Оста е неподвижен машинен елемент, който служи за опора на въртящите се части – най-често колела и лагери. Валът е подвижен елемент, който предава въртенето от една въртяща се част в машината на друга. Той не само поддържа детайлите, но и се върти заедно с тях. Оста обикновено е с по-малък диаметър от вала.

Механизми и механични предавки

Механизмът е система от тела, съединени подвижно така, че да се движат по точно определен начин, за да се постигне точно определена цел. Той облекчава физическия труд на човека и повишава неговата производителност. Механизмът може да е трансформиращ (който преобразува един вид енергия в друг) или работен (който преобразува енергията на източника в някакъв вид работа). Предавките са механизми, чрез които се променя скоростта или посоката на движение. Най-разпространена е механичната предавка, която може да е ремъчна, зъбна или верижна.
Дизелов двигател с вътрешно горене

Различни механизми

Видове предавки

Посочете вида на всяка предавка и кликнете
върху изображението ѝ, за да научите повече за нея.
Ремъчна предавка
Това е често използвана механична предавка в техниката. При нея предаването на движението между две и повече колела се осъществява чрез гъвкаво свързващо звено, наречено ремък. Ремъчната предавка се използва при автомобилните двигатели с вътрешно горене, електродвигателите, различни транспортни средства, селскостопански машини, климатична и битова техника.
Зъбна предавка
Това е най-използваната механична предавка. Представлява система от колела със „зъбци“. Тя предава, променя или преобразува движението, като зъбците на всяко колело влизат между зъбците на другото. Тази предавка е много надеждна и се прилага в скоростни кутии на превозни средства, часовници, измервателни уреди и много машини.
Верижна предавка
Верижната предавка работи като зъбната, но предаването на движението става чрез верига, като зъбците на колелата влизат в празните пространства на верижните звена. При нея две колела могат да се разположат на разстояние едно от друго. Тази предавка е основен механизъм в много машини и е задължителна част от устройството на велосипеда.

Гледайте следващото видео и запишете в тетрадките си какви видове градивни елементи забелязахте при сглобяването на механизма.

Сглобяване на механизъм (трошачка на шишарки)