* вариант А – 1 лице единствено число – както е в Ботевото стихотворение „На прощаване в 1868 г.“: Аз вече пушка нарамих... . В този случай лирическият герой съвпада с лирическия говорител – нарича се лирически аз;
* вариант Б – 1 лице множествено число – както е в стихотворението на Пейо Яворов „Заточеници“, с което предстои да се запознаете през втория срок. В него се казва: И ний през сълзи накипели / обръщаме за сетен път / назад, към скъпи нам предели, / угаснал взор... . В този случай лирическият говорител се приобщава към лирическите герои – той е част от тях.
В началото на творбата един млад българин, намиращ се в Румъния, се обръща в мислите си към своята майка в съдбовен за него момент – малко преди да поеме по страшния, но славен път на борбата за свобода. В своята изповед младежът споделя, че поведението му е продиктувано от:
В същинската част на творбата бунтовникът споделя как си представя утрешния ден, и обрисува две видения:
Във финала на творбата бунтовникът се завръща към своето настояще – към съдбовния миг на тръгването. В този момент той изрича своите прощални думи към майката и любимата и изразява последното си желание, убеден, че то ще се сбъдне – примерът му да остане съхранен завинаги в паметта на признателните поколения.
Той съдържа основните причини за направения от лирическия герой житейски избор. Даден е израз на: синовната обич; любовта към отечеството; нетърпимостта към робството; решителността, убедеността, че избраният път е единствено правилният.
• картина на юнашката гибел – изпъкват: готовността за саможертва; презрението към онези, които не биха разбрали смисъла на борбата; вярата, че братята ще изпълнят завета на героя; убедеността, че истината за подвига му ще се съхрани в песента – памет за подвизите на народа ни;
• картина на победното завръщане – открояват се: щастието от постигнатата победа, гордостта от изминатия път и радостта от срещата с майката и либето. Присъства и трезвата преценка, че високата цена на победата е пролятата кръв на героите.
Това е равносметката, че пътят е страшен, но славен. Дава се израз на убеждението, че саможертвената смърт е едновременно и трагична, и величава; на увереността, че всеки, който поеме по този път, печели безсмъртие.