МНОГОГЛАСНИЯТ ХХ ВЕК ФРЕНСКИЯТ ИМПРЕСИОНИЗЪМ. КЛОД ДЕБЮСИ

В този урок ще говорим за:

  • ХХ век – векът на новата музика;
  • древните пластове на фолклора и новите музикални школи;
  • френския импресионизъм в изобразителното изкуство и музиката;
  • Клод Дебюси;
  • симфоничната сюита „Морето“.
Многогласният ХХ век. Наричат го още „векът на новата музика“. Развиват се поезията и изобразителното изкуство. Динамично се сменят стилове, откриват се нови композиционни техники, протичат понякога паралелни или разнородни или дори взаимно отричащи се художествени явления и стилове. В края на XIX век завършва епохата на Романтизма, но още през 70-те години в европейското изкуство възникват нови естетически идеи.
Василий Кандински.
„Дъждовният пейзаж“, 1911 г.
Статуя на Бела Барток в Брюксел, Белгия
Художествената музика открива импулси за развитие и в древните пластове на фолклора, чиито неподправени мелодии и метроритми проникват в творчеството на Бела Барток и Карл Орф, на композиторите от новите европейски и извъневропейски музикални школи – българската (Петко Стайнов, Панчо Владигеров, Любомир Пипков), румънската (Джордже Енеску), американската (Джордж Гершуин), бразилската (Ейтор Вила-Лобос) и много други.
Създават се първите електронни студиа, в които композиторите Пиер Булез, Пиер Шефер, Карлхайнц Щокхаузен, наречени авангардисти (от фр. аvant-garde – преден отряд), експериментират с електронни звуци и инструменти, шумове, звуци от природата.
Студио за звукозапис с ретро аналогово синтезаторно устройство
Музикалните светове стават все по-пъстри, глобални, хибридни, популярни. Музиката вече се възприема не само като изкуство, а и като развлечение, идентичност, власт и протест. Популярната музика и нейните звезди са идоли за многомилионната слушателска аудитория. С основание наричат ХХ век още век на популярната музика, на джаза, на World Music.
Модерни млади жени в офис във Вашингтон, 1929 г.
За пръв път водещ фактор в развитието на музикалното изкуство стават младите – някога „аналогови“, сега „дигитални“ поколения. Със своята дързост, любопитство, медийна и технологична грамотност те претворяват дори консуматорската „масова култура“ в креативна индустрия, развиват нови стилове.
През 1874 г. група млади френски художници, сред които Едуар Мане, Клод Моне, Пиер-Огюст Ренoар, Едгар Дега, организират в Париж своята първа самостоятелна изложба.
Клод Моне, нарисуван от Пиер-Огюст Реноар през 1872 г.
Критиката ги нарича „импресионисти“ (от фр. impression – впечатление) по заглавието на картината „Импресия. Изгряващо слънце“ на Клод Моне. Това определение става наименование на ново художествено течение във френското изобразително изкуство.
Клод Моне. „Импресия. Изгряващо слънце“, 1872 г.
Художниците пресъздават своите мимолетни усещания с богата палитра от преливащи цветове. Тематиката на творбите им е разнообразна – портрети на балерини, сцени от бита и шумните парижки улици, величествени катедрали и др. Но истинско откровение за тях са пейзажите. Върху платната им оживяват цветовете на природата, пресъздадени с фини нюанси от сенки и светлосенки.
Клод Моне. „Пейзаж с лилави цветове“
Младите художници се противопоставят на академичните канони в живописта и издигат за основен естетически принцип „свободата“ в творчеството. Рисуват картините си „от натура“, чрез непосредствени наблюдения на природата, изобразяват явленията и променливите състояния на светлината и въздуха в тяхната подвижност и изменчивост.
Импресионизмът се развива най-напред в живописта, а след това и в музиката. През втората половина на ХХ век поляризацията на художествените търсения в музикалното изкуство рязко се засилва. Драстичният разрив с класическото наследство се съпровожда с още по-стремително усложняване на музикалния език.
Едгар Дега. „Танцьори“
От 10-те до 40-те години на ХХ век се развива периодът на т.нар. модернизъм (от фр. – modernisme – съвременен). Названието обединява различни художествени тенденции, като експресионизъм и неокласицизъм, родствени единствено в стремежа към обновяване на тематиката и изразните средства в изкуството. Това е времето на композиторите – новаторите Клод Дебюси, Арнолд Шьонберг и Игор Стравински, и на техните последователи – Морис Равел, Албан Берг и Антон Веберн, които откриват широки хоризонти пред следващите ги творчески поколения.
Красивият парк „Гюел“ с цветна мозаечна стена, Барселона, Испания
През ХХ век новите медии и технологии скъсяват разстоянието между автор, изпълнител и публика и улесняват достъпа до музиката. Съвременните музикални светове стават все по-пъстри, глобални, хибридни, популярни.
На композитора Клод Дебюси (1862 – 1918) принадлежи изразът „Музиката е изкуството, което стои най-близо до природата“. Естетиката на живописния импресионизъм оказва силно влияние върху неговия стил.
Стремежът да отхвърли академичните шаблони на композиране, сближава Дебюси с творчеството на художниците импресионисти. В ранните му произведения – вокалните цикли „Пет поеми“ и „Ариети“, клавирните пиеси „Арабеска“ и „Лунна светлина“, проличава и увлечението му към поетични текстове с пейзажни или любовни мотиви. Чуйте клавирната пиеса „Лунна светлина“.
Първият образец на оригиналния музикално-импресионистичен стил на Дебюси е оркестровият прелюд „Следобедът на един фавн“ (1894), създаден в творческо съдружие със Стефàн Малармѐ – френски поет модернист. Произведението, вдъхновено от едноименната му поема, e лиричен пейзаж, в който главният герой е фавнът – древноримско горско полубожество, покровител на стадата, полята, горите, пасищата.
Сцена от балета
„Следобедът на един фавн“
Творбата на японския художник и гравьор Кацушика Хокусай (1760 – 1849) привлича интереса на Клод Дебюси. Той поставя репродукцията ѝ върху титулната страница на партитурата на симфоничната сюита „Морето“.
Хокусай. „Голямата вълна в Канагава“
В първата част
на симфоничната сюита „Морето“ – „От сутрин до обед на морето“, са изобразени разбуждащото се море при изгрев-слънце и ленивото движение на вълните.
Втората част
„рисува“ с оркестрови ефекти и звън на камбани „Играта на вълните“.
Третата част – „Разговор на вятъра с морето“,
започва с драматично въведение, което предвещава зараждаща се буря.
Слушайте симфоничната сюита „Морето“
и посочете всяка от трите части на произведението.
Епизодите на сюитата „Морето“ са контрастни картини на неподвижното, застинало море, порива на вихъра и сблъсъка на природните сили, и тържествен финал – химн в прослава на природата.
Клод Моне. „Ветьой през лятото“, 1880 г.
Многогласният ХХ век. Френският импресионизъм. Клод Дебюси