През ХХ век новите медии и технологии скъсяват разстоянието между автор, изпълнител и публика и улесняват достъпа до музиката. Съвременните музикални светове стават все по-пъстри, глобални, хибридни, популярни.
Стремежът да отхвърли академичните шаблони на композиране, сближава Дебюси с творчеството на художниците импресионисти. В ранните му произведения – вокалните цикли „Пет поеми“ и „Ариети“, клавирните пиеси „Арабеска“ и „Лунна светлина“, проличава и увлечението му към поетични текстове с пейзажни или любовни мотиви. Чуйте клавирната пиеса „Лунна светлина“.
В началото на ХХ век Дебюси композира оркестровите пиеси „Ноктюрни“, операта „Пелеас и Мелизанда“ (1902), симфоничната сюита „Морето“ (1905) и др. С тези произведения композиторът обогатява палитрата на изразните средства в музиката. Новаторството му оказва силно влияние върху неговите по-млади съвременници – французина Морис Равел, испанците Мануел де Фая и Исак Албенис, италианеца Оторино Респиги и руснака Игор Стравински.
Симфоничната сюита „Морето“ се състои от три самостоятелни части – поредица от музикални пейзажи, които пресъздават различни състояния на водната стихия – спокойна, развълнувана и буреносна. Дебюси ги нарича „симфонични ескизи“.
Ескизът (от френски esquisse – „нахвърляне, очертаване“) е скица, която в изобразителното изкуство и архитектурата набелязва идеята на автора при създаването на ново произведение. В музиката понятието има и други значения – на тема, малка пиеса или част от по-голяма циклична творба.