Визуална среда за блоково програмиране

В този урок ще научиш:

  • как се създават компютърните програми;
  • как да стартираш визуалната среда за блоково програмиране;
  • как е организирана нейната работна област.

Да си припомним.

Какво е необходимо на компютъра, за да може да изпълнява зададените му задачи?

Програма
Верен отговор!
Интернет
Помисли!
Браузър
Помисли!
Прозорец
Помисли!

Как се създават компютърните програми?

Как се наричат хората, които създават компютърните програми?

Програмисти
Правилно!
Потребители
Помисли!

Какво трябва да знаят програмистите, за да създадат компютърна програма?

Правилата за работа
в компютърен кабинет
Помисли!
Компютърни езици
Правилно!
Адресите на сайтовете
в интернет
Помисли!
Паролата
и потребителското си име
Помисли!

Какво представляват новите версии на компютърните програми?

Подобрен и актуализиран вариант на съществуваща програма
Правилно!
Нова програма, която няма
по-стара версия
Помисли!

Първи стъпки с визуалната среда за блоково програмиране

Гледай видеото, за да разбереш начините за достъпване на програмата Скрач.

Как изглежда иконата на инсталираната в компютъра програма Scratch?

Правилно! Ти имаш инсталирана последната версия 3.0 на програмата Скрач.
Това не е иконата
на програмата Скрач.
Правилно! Ти имаш инсталирана версия 2.0 на програмата Скрач.
Това не е иконата
на програмата Скрач.

Може ли да работиш със Скрач, без да имаш инсталирана програма на компютъра?

Не е възможно да се работи със Скрач, ако няма инсталирана програма на компютъра.
Помисли! Гледай внимателно видеото отново, за да разбереш правилния отговор.
Средата за блоково програмиране Скрач е достъпна в интернет. Там също могат да се създават проекти.
Правилно! В интернет също може да се създават проекти на следния адрес: https://scratch.mit.edu/

Начален екран на средата за блоково програмиране Скрач

Речник

Меню
Списък от инструменти и команди
Бутон
Инструмент, който изпълнява само едно действие
Спрайт
Обект в дадена програма
Интерфейс
Съвкупност от средства, с помощта на които се осъществява взаимодействието между потребител и програма

Скрач 2.0

Видеото показва организацията на работната среда във версия 2.0.

Скрач 3.0

Видеото показва организацията на работната среда във версия 3.0.

Задача 1

Отвори програмата Скрач и разгледай средата. Опитай се да запомниш основните бутони и менюта.
Експерименирай с плъзгане и спускане на блокчета в полето за редене на код.
Подреди кода, показан на картинката. Щракни с ляв бутон на мишката върху него. Опиши какво наблюдаваш.
Предположи за какво служат тези блокове.

Задача 2

Смени името на спрайта
Промени неговия размер.
Дай име на своя първи проект.
Съхрани го на компютъра или го сподели в интернет.

Този час научи: